Bericht van de Bisschoppen – 8 oktober 2020

Datum: 8 oktober 2020 15:27:46 CEST
Onderwerp: Tussenbericht aan de parochies inzake coronamaatregelen

Aan:

• De leden van de pastorale teams
  • De besturen van de parochies in het Aartsbisdom Utrecht
  • De secretariaten van de parochies in het Aartsbisdom Utrecht

Logo Bisdom UtrechtGeachte lezer,

Wij mailen u vandaag met een tussenbericht over de stand van zaken na de dringende oproep van minister Grapperhaus afgelopen maandag om het aantal kerkgangers terug te brengen naar dertig. Deze oproep heeft hij gedaan in de context van het snel oplopende aantal besmettingen in onze samenleving.

Deze week is er overleg geweest over de vertaling van deze oproep naar de parochies van de R.-K. Kerk. Er zijn overlegmomenten met de overheid geweest en voor komende vrijdag staat er weer een overleg gepland tussen het Interkerkelijk Overleg in Overheidszaken (CIO) en de minister.

In al deze gesprekken pleit de R.-K. Kerk nadrukkelijk om ruimte voor maatwerk omdat het ene kerkgebouw het andere niet is. Dit maatwerk geldt al in het bestaande protocol van de R.-K. Kerk, want de grootte van het kerkgebouw is immers bepalend voor het aantal aanwezigen.

Omdat het overleg nog gaande is, wachten de bisschoppen nog met de eerder aangekondigde vertaling van de oproep van minister Grapperhaus naar de parochies tot vrijdag 9 oktober, eind van de dag.

We begrijpen dat dit voor u in de parochies heel vervelend is. We begrijpen dat dit u hindert in de voorbereiding voor komende zaterdag en zondag omdat u nog geen definitief aantal aanwezigen weet. Maar we doen een beroep op uw begrip en geduld. We leven in een bijzondere tijd waarin door de coronapandemie voor iedereen moeilijke en soms pijnlijke besluiten worden genomen.

De bisschoppen hebben vanaf het begin met onder meer het protocol ‘Kerkelijk leven op anderhalve meter’ hun verantwoordelijkheid genomen met het oog op de volksgezondheid. Dit protocol blijft onverkort geldig, maar zoals gezegd willen de bisschoppen het nog gaande overleg met de overheid optimaal laten plaatsvinden om maatwerk, voor wat betreft het aantal aanwezige gelovigen bij een viering, nader in te vullen.

We vragen hierin om uw gebed en houden u op de hoogte, met vriendelijke groet,

De bisschoppenconferentie