Kinderen van 6 tot 9 jaar

We komen nu in de periode dat je al heel wat ervaring hebt in het school gaan en alles wat erbij hoort. Je hebt vriendjes en vriendinnetjes leren kennen waar je samen mee kunt spelen. Je leert rekenen en schrijven, omgaan met andere kinderen in de klas en met de juffen en meesters.

En nu komt ook de tijd dat je meer bij de kerk wordt betrokken. Je mag rond je zevende jaar de 1e H. Communie doen.

De 1e H. Communie

1e CommunieDan komt ook de tijd dat je de 1e Communie mag doen. Dat begint met het kennis maken met de kerk. Door het doopsel ben je al een lid van de Rooms Katholieke kerk en nu komt het moment dat je mee mag doen in de kerk.

Tijdens de aanloop naar de 1e Communie wordt je heel veel verteld over onze God in de Hemel en Jezus die op aarde heeft geleefd.

Je gaat met alle kinderen, die de 1e Communie doen, naar de kerk om daar eens rond te kijken. Je hoort verhalen over alles wat Jezus gedaan heeft voor ons en nog steeds doet. Ook zie je voor de eerste keer het brood (noemen we de hostie) die je krijgt als je de 1e H. Communie doet.

Het ontvangen van de 1e H. Communie gebeurt tijdens een speciale viering in de kerk waar ook je hele familie bij mag zijn. We noemen dat een Eucharistieviering.

Misschien worden er tijdens de voorbereiding ook wel andere activiteiten georganiseerd. Het komt o.a. wel eens voor dat je naar de bakker gaat en brood gaat bakken. We wensen je in ieder geval veel plezier.

En… vanaf dat moment mag je, zo vaak als je wilt, naar de kerk en Je mag dan iedere keer brood (de hostie) eten, samen met alle andere mensen in de kerk, en met de Priester die namens Onze God en Jezus het brood klaar maakt. Misschien is het dan ook wel leuk dat je lid wordt van het Kinderkoor. Mag je zelfs helpen.

We hebben ook informatie voor je ouders en dat kunnen ze lezen op de pagina van de locatie waar jullie bij horen.

Wat is er nog voor jou en je ouders: